מחזוריות החיים

להתקדם בהרמוניה למחזוריות החיים

כולנו רוצים בצורה זו או אחרת להתקדם, להתפתח, להגשים עוד ועוד ועוד דברים חדשים ומרגשים בחיים שלנו ולהגיע לרמות חדשות של שלווה ושביעות רצון מחיינו.

 

בעולם המערבי, שנדמה שכל כולו מכוון להגשים מטרות חיצוניות ועדיף כמה שיותר מהר- לא למדנו להתנהל עם מחזוריות החיים, שהיא אחת מחוקי הטבע הבסיסיים ביותר:

 

ניתן לראות את המחזוריות בכל דבר- בעונות השנה המתחלפות: קיץ חורף סתיו אביב,

בטבע הצומח סביבנו- בגדילה, בפריחה, בפירות ובשלכת

בגאות ובשפל של הים

ביום ובלילה

במולד הירח ובירח המלא

באופן גלוי אצל נשים (וסת) וסמוי אצל גברים

בכל לידה ומוות

ואפילו בגלגול הנשמות.

 

מחזוריות היא חלק מהטבע וכל שלב בה חשובים ליצירת החוויה השלמה והמלאה של החיים האלה.

 

 

המחזוריות בטבע

בואו נדבר קצת על חלקי המחזוריות השונים כפי שהם נראים בטבע:

 

האביב- זו תקופת כל ההתחלות: הזריעה והתחלת הצמיחה. זהו החלק הראשון של הגאות, הזריחה של השמש בתחילת היום החדש, מולד הירח וחציו הראשון, תחילת המחזור החודשי, לידה ותחילתם של החיים.

 

הקיץ- תקופת ההבשלה וקצירת הפירות, שיא הגאות, שיא השמש בצהריים היום, הירח המלא, הביוץ, הגעה לבגרות מינית ושיא הפוריות.

 

הסתיו- תקופת הסיומים, שלכת, תחילתו של השפל, שקיעה, חציו השני של הירח, הכנה לוסת, הזדקנות.

 

החורף- סיום המחזור, ריק, שיא השפל, הלילה ללא הירח, הדימום של הוסת, המוות.

בכל שלב בחיים, בכל יצירה, בכל הגשמה, בכל חוויה שלנו, אנחנו חווים את המחזוריות הזאת- בפנים ובחוץ.

 

לצערי הרב, בחברה המערבית בה אנו חיים, רובנו התרחקנו מהטבע. בדיוק כפי שלמדנו להקשיב לשכל במקום להכיר את הטבע שלנו עפ״י העיצוב האנושי ולאפשר לו להנחות אותנו בחיים,

 

התקדמות הטכנולוגיה והאנושות הובילה אותנו להתחמם כשקר, להתקרר כשחם, להישאר ערים בלילה לאור המנורות ולהתעורר מאוחר, הרבה אחרי שהשמש זרחה. היא הרגילה אותנו לצרוך את כל הפירות והירקות בכל העונות, לשתות הרבה קפה ולקחת חומרים ממריצים אחרים רק כדי להביא תפוקה זהה בכל יום של עבודה, ללא קשר לתקופה ולמחזוריות החיים שמתקיימת בכל מקרה, תמיד בתוכנו ומחוצה לנו.

 

מכיוון שלמדנו להתעלם מהמחזוריות הזאת, בכל רגע שאנו לא מצליחים להיות במוטיבציית שיא ולבצע את כל המשימות שהצבנו לעצמנו ביעילות ובמהירות, אנחנו חושבים שמשהו לא בסדר איתנו.

 

גרוע מזה- בכל רגע שאנו לא מגשימים בדיוק את מה שאנחנו רוצים להגשים, אנחנו חושבים שמשהו לא בסדר איתנו, שאין לנו את הכוח ליצור מציאות ושהיקום נגדנו..

 

אחת הסיבות העיקריות שמביאות נשים לתכניות הליווי שלי, היא האתגר שהן חוות אל מול המחזוריות הזו.

 

רבות מהן לא מבינות למה לוקח להן המון זמן לזמן ולהגשים דברים שהן רוצות, בעיקר שהן זכרו שבעבר דברים היו מגיעים אליהן בקלות רבה יותר ושהפעם- זה לוקח יותר זמן.

 

הן חושבות שמשהו לא בסדר איתן, שהן לא עושות משהו נכון והן מגיעות אלי לתכניות כדי להתחבר לעצמן מחדש וללמוד לעבוד עם מחזוריות החיים באופן שיוביל אותן להגשים את השפע המגוון שהן רוצות להגשים במינימום מאמץ.

 

בכל פעם שאני שומעת לקוחה אומרת לי שהיא לא מבינה למה לדברים לוקח יותר מדי זמן, או למה אין להן את האנרגיות שהיו להן לפני כמה חודשים- אני חושבת על העצים שלא כועסים על אף אחד שהעלים שלהם נושרים בסתיו והם ריקים מעלים בחורף, על כך שהם לא מתלוננים כשהם עומדים ריקים לאורך כל החורף ולא מנסים לזוז ממקומם כדי למצוא אדמה אחרת שתצמיח להם פירות כל שנה, כל השנה.

 

ממש כמו שאישה בהריון לא תתלונן בכל חודש שלפני החודש ה-9 למה התינוק שלה לא נולד עדיין.. 

היא הרי לא תרצה שהוא יוולד לפני הזמן, כי היא מבינה את ההשלכות שעלולות להיות בלידה מוקדמת.

 

זה כמו לבכות ברגע ששוקעת השמש ומתחיל הלילה ולחשוב שמשהו לא בסדר בנו שהיקום נגדנו כי עכשיו לילה ולא יום.. ולפחד שהיום לא יחזור יותר, כי בטח איבדנו את זה, איבדנו את השמש והיא לא תחזור יותר..

 

החלק הכי מבאס בתגובה כזו לחיים- שהיא מתנגדת לתנועה הטבעית וההרמונית של החיים ושל האנרגיה שבתוכנו ומחוצה לנו. 

 

כשאנחנו בהתנגדות- אנחנו מגבירים לעצמנו את הסבל (כל מה שממחיש לנו שאנחנו מי לא בטבע שלנו עפ״י העיצוב שלנו) – התסכול, הכעס, המרירות..

 

ואז הדבר הפחות רצוי קורה- אנחנו מאריכים לעצמנו את התקופה במחזוריות ומפספסים את זמן ההבשלה, מה שמצריך מאיתנו לפעמים להתחיל הכל שוב מאפס מבלי לקצור את הפירות..

 

זה ממש כמו עוגה שנכניס לתנור, ואז אחרי 10 דקות נחשוב שמשהו לא בסדר עם העובדה שהיא עדיין לא מוכנה. כתגובה לזה, כל דקה נפתח את התנור לראות מה קורה עם העוגה, מה שיאריך את זמן האפייה והתפיחה שלה וגם יכול להרוס את התהליך. והכי גרוע, אם נחשוב שזה כנראה לא עובד ונזנח את התנור, היא תאפה יותר מהנדרש ותשרף..

ברגע שנתחיל להתייחס לחיים שלנו, לצמיחה, ליצירת המציאות, להתקדמות ולהתפתחות שלנו בהם באופן מחזורי, בדיוק כפי שנוצרנו להיות-

יהיה לנו הרבה יותר קל עם כל חלק במחזוריות, יהיה לנו הרבה יותר קל לקבל את החיים, נוכל להיתרם במקסימום מכל נקודה במחזוריות ובאופן הזה יהיה לנו הרבה יותר קל, זורם והרמוני בכלל בחיים!

טוב, אז מה זה אומר בפועל?

זה מתחיל מלהיות ערים במיוחד למצב המחזורי הכללי שלנו ולמצב המחזורי של כל יצירה שהתחלנו בחיינו:

 

  1. לשאול את עצמנו איך אנחנו מרגישים בימים אלה? האם אנחנו יותר או פחות אנרגטיים מבד״כ? האם אנחנו מלאי השראה או דווקא מרגישים צורך בהסתגרות ומנוחה?

  2. בהתאם לתשובות שעולות נשאל את עצמנו- האם המצב הזה מתקיים כבר זמן רב? אם כן, יתכן והוא מתקרב לסיומו או הסתיים כבר ואנחנו מושכים אותו מעבר לסיום הטבעי שלו, רק בגלל שאנחנו בהתנגדות אליו. אם לא, אנחנו נמשיך לשאלה הבאה:

  3. עפ״י התשובות שעלו- מה המצב האנרגטי שלנו כרגע מבקש מאיתנו בהתאם לעונה הנוכחית ולמחזוריות? שימו לב- התשובה לא בהכרח קשורה לעונה הקיימת בחוץ. לפעמים אנחנו מסונכרנים עם העונה החיצונית ולפעמים לא- וזה גם בסדר.

  4. להיעזר בהסברים הבאים:
  • אם אנחנו מוצאים את עצמנו בתקופה של כמה ימים, שבועות או חודשים של האטה בקצב, במיוחד אחרי תקופה פורחת של שינוי, התפתחות, צמיחה והצלחה, עדיין עם אנרגיה אבל מופחתת, יותר משימתיים על דברים שצריך לעשות כדי לאפשר את המשכיות השינוי, רצון לסדר, לסגור פינות ופחות עם השראה וחזון להמשך- זה סימן לסתיו וחשוב לכבד את התקופה החשובה הזו. תקופת הסתיו מבקשת מאיתנו לסגור את כל הקצוות הפתוחים, להניע עוד קצת כדי לסיים תהליכים שהתחלנו, להיפרד ממה שנכון לנו להיפרד ממנו, לנקות את מה שנשאר מחגיגת הקיץ ולהכין את עצמנו לחורף בטוח שיאפשר לנו מנוחה ובעיקר זמן לריפוי והטענה.
  • אם אנחנו מוצאים את עצמנו במצב חסר השראה, חסר כוחות, חסר מוטיבציה ובאופן כללי מן סוג של עייפות גדולה יותר מהמצב הרגיל שלנו שנמשכת כמה ימים, שבועות או אפילו חודשים- זה סימן לחורף ועלינו לכבד אותו בתוכנו.

    החורף מזמין אותנו להאט את הקצב, לנוח יותר, להתכנס בתוך עצמנו, לעשות רק את המינימום הנדרש על מנת לתפקד ולהקדיש זמן רב יותר לטיפוח העצמי שלנו, טיפוח הבריאות של הגוף והנפש שלנו, ריפוי, החלמה, פעילויות אינטימיות יותר, שיחות נפש עם עצמנו ועם מי שאנחנו מרגישים בטוחים איתו.

    זו אולי התקופה במחזוריות שלרובנו הקושי הרב ביותר מולה מכיוון שהיא סותרת את מה שלמדנו בחברה בה גדלנו על: להמשיך קדימה לא משנה כמה זה קשה ולא נכון לנו לפעמים. כדי לאפשר לתקופה הזו לעבור מהר יותר ובקלות רבה יותר, עלינו לא להאיץ בעצמנו ובה. לתקופה זו איכות חשובה של ריפוי, עיבוד תהליכים שעברנו עד היום וריק שמכין קרקע לצמיחה חדשה.

    יתכן ויצופו בתקופה זו המון רגשות, במטרה לעבד ולשחרר אותם, יתכן ותחוו חוסר בהירות ודברים שחשבתם שאתם רוצים לא יעניינו אתכם יותר. זה חלק מהקרקע החדשה שנבנית בתקופה זו במטרה לעזור לכם לעלות שלב בהתפתחות שלכם וליצור יצירה חדשה.

    זה כמו הריק שמתקיים ברחם שחייב להתקיים כדי להכיל עובר שנוצר בעזרת ההפריה בזמן הביוץ.  זה זמן מצויין לחופשת ניתוק ולטפל בעצמנו. זה גם הזמן לחזק את החיבור לסמכות הפנימית שלנו וללמוד להקשיב לה יותר. דווקא בתוך השקט, היא נשמעת בצורה ברורה יותר והיא תוביל אותנו בזמן הנכון לשלב הבא בהתקדמות וביצירה שלנו. 
  • אם המצב האנרגטי שלנו הוא מצב של התרגשות והשראה ואנחנו מרגישים שיש תנועה שרוצה להתקדם בתוכנו, תוך כדי רעיונות חדשים שצפים ובהירות מחשבתית,

    וזה נמשך כמה ימים, שבועות או חודשים, אנחנו ככל הנראה בתקופת האביב.
    זו תקופה מרגשת של התחלות חדשות וכמו כל התרגשות, יתכן מאוד והיא מהולה בפחד מההתקדמות, מהצמיחה, מה״לא נודע״ ומה״סכנה שבלחוות חוויות חדשות עם כל ההשלכות שלהן״.

    חשוב להבין שהפחד הוא טבעי בשלב הזה (כמו בכל שלב אחר) וכדי שלא נתפזר ונוודא שאנחנו אכן מצמיחים את היצירה החדשה בחיינו, חשוב באופן מיוחד לנתב את האנרגיה והתנועה הטבעית שמניעה אותנו, בתקופה זו יותר מתמיד, בעזרת הקשבה לסמכות הפנימית שלנו. לא משנה מהי, לשים לב לאיתותי הדחף, ההתרחבות, השלווה, ה״כן״ שבתוכנו אל מול כל רעיון, חוויה, מידע שאנו מקבלים מתוכנו ומבחוץ בתקופה זו- ולפעול. זה הזמן לעשות פעולות, לתפוס את גל הגאות שעולה (או כמה גלים אם זה נכון לנו), ולנוע איתו קדימה. זה זמן מצויין להתחיל לימודים חדשים, לגייס אנשים ועזרה לקידום הפרויקטים שלנו, לנוח קצת פחות, לחזק את הביטחון והאמונה שלנו בעצמנו, לדייק את המטרות שלנו ולהתקדם לכיוונן.
  • אם אנחנו כרגע מרגישים בשיאנו- מלאי השראה, נדמה שהכל קורה לנו בבת אחת, איתנו ולטובתנו, יש לנו המון אנרגיה ואנחנו כמו מאירים כל מקום בו אנו נמצאים, דברים קורים, מתממשים מתקדמים וזה כבר קורה מעצמו, בלי להרגיש שאנחנו במאמץ גדול לגרום לדברים לקרות- אנחנו לגמרי בתקופת הקיץ שלנו. אנחנו יכולים בתקופה הזאת להנות מפירות היצירה שלנו שנוצרו והובשלו במחזורים הקודמים, או למנף את התקופה עוד יותר לטובת יצירות חדשות שיקלו עלינו בתקופות הסתיו והחורף שיגיעו אחריה. במלים אחרות, אם אנחנו כבר על גל ההצלחה וההגשמה, אפשר בזמן שאנו רוכבים עליו לבדוק לאילו עוד פרויקטים יש לנו השראה לגשת. אלה לא יהיו פרויקטים שמצריכים תכנון וזמן הבשלה משלהם, אלא פרויקטים מוכנים שאנחנו מוכנים להוציא לאור. זה הזמן להביא את עצמנו בביטוי עצמי מלא אל העולם, זה הזמן להתמודד עם הפחדים שלנו, לצאת באופן מלא מהקונכיה שלנו ולהראות בכל היופי שלנו בעולם. ממש כמו השמש בשיאה. זה זמן ההארה שלנו ונוכל להאיר על כל מה ומי שנרצה כל זמן שהאנרגיה שלנו גבוהה ומאפשרת זאת. ככל שנאיר יותר בתקופה הזו, כך נקצור יותר פירות, כך יהיה לנו מזון לגוף, לנפש ולנשמה שיאפשרו לנו ביטחון ושלווה בתקופת החורף.

זכרו את הנקודה החשובה ביותר- לא משנה באיזו תקופה במחזוריות שלכם אתם כרגע, יש לה את החשיבות והאיכויות שלה, גם היא תחלוף, כמו כל עונה, ותקבלו ממנה את המירב אם תדעו להשתמש באיכויות שלה לטובתכם, במקום להתנגד להם.

השפע טמון בשימוש במחזוריות שלנו בהרמוניה אלינו ולטבע, מה שמייצר מינימום מאמץ והגשמה הרמונית יותר לנו ולחיים וליקום כולו.

תודה שהקדשת את הזמן לקרוא את התוכן שלי. אם אהבת אותו, אני הכי אשמח בעולם שתפרגני בחוות דעת חיובית באחת מהדרכים הבאות:
בפודקאסט, או ביקורת בגוגל, או תשתפי את התוכן ותעבירי את השפע הלאה באחת מהדרכים הבאות:

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
טלגרם